Datum: zaterdag 7 oktober 2017

Locatie: Casperle Kinder- en jeugdboekwinkel, Sarphatipark 99-HS, Amsterdam
Tijd: 11.00 – 12.00 uur

Locatie: Boekhandel Scheltema, Rokin 9, Amsterdam 
Tijd: 14.00 – 15.00 uur

Ter ere van het Weekend van de Wetenschap én de kinderboekenweek geeft Arno Verweij zaterdag 7 oktober tweemaal een workshop over proefjes, in zowel Boekhandel Scheltema als Casperle Kinder- en jeugdboekwinkel.

Omslag

 

 

• Hoe krijg je een gekookt ei in een fles?
• Kun je een vierkante zeepbel maken?
• Hoe schrijf je een geheim bericht met melk?
• Kun je kleuren zien die er niet zijn?

Met het Proefjesboek maken kinderen vanaf 8 jaar kennis met natuurkunde, scheikunde en biologie. Kinderen worden vanzelf onderzoekers – zonder gevaar voor eigen leven!

Tijdens de workshop gaat Arno Verweij samen met de kinderen de leukste proefjes uit het Proefjesboek doen.

 

 

Woensdag 11 oktober, in de kinderboekenweek, geeft Iris van der Graaf een workshop filosoferen in Boekhandel Scheltema. Tijdens deze workshop vertelt ze je precies wat filosoferen precies is en hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan.

Je kunt over alles nadenken: over wat je om je heen ziet, over wie jij bent. Over wat taal is, wat vriendschap is, wat waarheid is. Of over liefde, dood of het nieuws. Is nergens ergens? laat zien dat jij ook kunt doorgaan met denken, en je gedachten kunt opschrijven, of erover praten met je vrienden.

Iris van der Graaf (1989) is auteur, beeldend kunstenaar en illustrator. Ze studeerde filosofie in Amsterdam, Parijs en Utrecht, en daarna beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Eerder maakte ze de illustraties voor het boek Het wiskundehondje.

Datum: woensdag 11 oktober 2017
Locatie: Boekhandel Scheltema, Rokin 9, Amsterdam
Tijd: 15.00 uur

Meer informatie

Vertaald door Edward van de Vendel

 

Dit is het verhaal van Roza Rozeur, die ervan droomt om ingenieur te worden.

 

Omslag

 

Waar andere mensen een hoop troep zien, ziet Roza Rozeur inspiratie. De verlegen Roza bouwt ’s avonds, alleen op haar kamertje, van allerlei spulletjes de meest geweldige constructies. Worstjes-op-brood-automaten, zweefbroeken, slangenverdrijvende kaasslierthoeden. Iedereen zou er van onder de indruk zijn – als ze zou laten zien wat ze gemaakt heeft. Maar omdat ze bang is om te mislukken verbergt Roza haar uitvindingen onder haar bed. Totdat haar overgroottante Roos op bezoek komt. Zij laat Roza zien dat je je voor een eerste mislukking niet hoeft te schamen – je moet er juist een feestje van maken!

  • Al 100 weken achtereen in The New York Times bestseller list.

Jubileumeditie met 10 extra geheimen.

Hoe verhoog je je invloed waar dan ook, en kun je andere mensen beter overtuigen van wat dan ook?

De 60 wetenschappelijk bewezen tips en strategieën in Overtuigingskracht laten zien hoe een kleine verandering van je aanpak direct een drastisch effect kan hebben op je slagingskans – of je nu wilt dat iemand zijn medicijnen slikt, iets voor je doet, milieubewuster wordt, tevreden is over je product of op je stemt.

De auteurs vertalen de uitkomsten van gedegen wetenschappelijk onderzoek op aanstekelijke wijze naar de dagelijkse praktijk.

Omslag

De uitgebreide editie van deze klassieker en internationale bestseller bevat tien nieuwe opmerkelijke inzichten en bevordert gegarandeerd uw overtuigingskracht, zowel privé als op het werk.

‘Psychologische beïnvloeding kan echt.****’ – de Volkskrant

‘Een tocht door talloze experimenten om te weten te komen waarom mensen ‘ja’ zeggen.’ – Het Financieele Dagblad

Angstigbiedt een nieuwe kijk op bewustzijn en emoties, met name vrees en angst, en op de stoornissen die ermee samenhangen. Veel van wat ons brein doet, gebeurt niet-bewust. Onze bewuste geest construeert vervolgens een verklaring voor wat we ervaren. Emoties zijn geen aangeboren toestanden die ontstaan door externe stimuli, maar cognitieve, psychologische constructies.

Dit fascinerende boek is een onmisbaar naslagwerk over emoties, de verschillen tussen vrees en angst, aandacht, herinneringen, extinctie, exposure en vermijding, het verdedigingssysteem, impliciet leren, en de implicaties van neurowetenschappelijke inzichten voor de classificatie, diagnostiek en behandeling van emotionele stoornissen. Omdat het brein plastisch is, kan het ons ook leren omnietangstig te zijn.

‘Net zoals het brein kan leren om angstig te zijn, kan het ook leren om dat niet te zijn. Hoewel sommige mensen van nature angstiger zijn dan andere, hoeft een almaar toenemende angst niet hun lot te zijn. Verandering is moeilijk, en om allerlei redenen is het voor sommige mensen moeilijker om te veranderen dan voor andere. Maar je kunt het brein aanpassen. Het is slechts een kwestie van in staat zijn te zorgen dat die veranderingen plaatsvinden. Daarbij kan de wetenschap van vrees en angst hopelijk helpen.’ – Joseph LeDoux

 

Een scheiding is zeer ingrijpend, voor zowel ouders als kinderen. JoAnne Pedro-Carroll laat in haar boekKinderen op de eerste plaatszien dat kinderen er met de juiste hulp ook sterker uit kunnen komen dan ze voor die tijd waren.

Het boek verschijnt in de week van de jaarlijkse ‘Dag van de Scheiding‘ (vrijdag 8 september).

Kinderen op de eerste plaats vertelt hoe je met kinderen van verschillende leeftijden kunt praten over uit elkaar gaan en de veranderingen in het gezin die daarmee gepaard gaan. Het geeft ouders inzicht in wat kinderen voelen maar vaak niet kunnen of willen zeggen. Het laat zien wat de blijvende gevolgen van een scheiding zijn en legt uit welke uitdagingen een nieuwe relatie met zich meebrengt.

JoAnne Pedro-Carroll geeft talloze praktische adviezen op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten en aan de hand van inspirerende verhalen van ouders. Haar interventieprogramma voor kinderen van ouders in scheiding, het Children of Divorce Intervention Program (CODIP), wordt in Nederland op grote schaal ingevoerd bij kinderen van 4-6 jaar (Stoere Schildpadden) en 6-8 jaar (Dappere Dino’s).

Dr. JoAnne Pedro Carroll is klinisch psycholoog, onderzoeker en therapeut. Ze is oprichter van CODIP, het Children of Divorce Intervention Program, en een internationale autoriteit op het gebied van kinderen en scheiding. Ze heeft voor haar werk diverse prijzen en onderscheidingen gekregen.

Hoe kunnen we met kinderen in de klas over computers praten?

 

Dinsdag 19 september 2017, 15.30 – 17.30 uur
Locatie: Microsoft, Evert van de Beekstraat 354, Schiphol (routebeschrijving)
Aanmelding gesloten

Terwijl computers steeds subtieler, complexer en vooral steeds kleiner worden, begrijpen we ze steeds minder. En het gaat niet alleen meer om de computers zoals jij en ik die kennen, zoals de personal computer, de tablet of de mobiele telefoon. De huidige generatie kinderen zal de laatste zijn die zich de computer zal herinneren als een doos met brandende lampjes. Zij groeien op in een wereld waarin bijna alles een computer is: van hun teddybeer tot hun tandenborstel.

Linda Liukas is programmeur, verhalenverteller en illustrator. Ze is de oprichter van Rails Girls, een wereldwijde community die jonge vrouwen programmeren leert. Linda studeerde aan de Aalto University in Helsinki en aan Stanford University. Haar talenten heeft ze gebundeld in het boek Hello Ruby, speciaal ontwikkeld voor kinderen van vijf jaar oud. Het boek leert kinderen op een speelse wijze alles over computers, techniek en programmeren!

Dinsdag 19 september is Linda Liukas in Amsterdam. In samenwerking met FutureNL en Uitgeverij Nieuwezijds geeft ze die dag een workshop over computational thinking.

Programmeren is net als tekenen of met Lego spelen: een manier om je te uiten. Hello Ruby gaat niet over ‘leren programmeren’. Er worden geen specifieke programmeertalen in beschreven, maar het biedt wel de basis van computational thinking (op een zodanige manier over problemen denken dat computers ze kunnen oplossen). Kinderen leren hoe ze grote problemen kunnen opdelen in kleine problemen, hoe ze patronen kunnen ontdekken, stap-voor-stapplannen kunnen maken en buiten vaste kaders kunnen denken. Dus hoe moeten we met kinderen in de klas over computers praten? Wat zijn de beelden en metaforen die we gebruiken?

Remco Pijpers interviewde Linda Liukas voor Kennisnet. Hij vroeg haar hoe zij aankijkt tegen technologie, de rol van de leerling en de digitale samenleving? Lees het interview: De rol van technologie in het onderwijs volgens Linda Liukas.

Bennie Mols interviewde Linda Liukas in NRC Handelsblad over coderen en computational thinking op de basisschool: Leren denken als een computer.

Iris van der Graaf zet niet alleen kinderen maar ook Arnon Grunberg aan het denken. Hij schreef vanmorgen in zijn Voetnoot inde Volkskrant: ‘”Vrijheid is een tafel waar iedereen kan aanschuiven”, aldus filosoof en kunstenaar Iris van der Graaf, in een interview van Karel Berkhout, maandag in NRC. Van der Graaf schreef een filosofisch boek voor kinderen, Is nergens ergens?, “waarvan ook genteresseerde volwassenen een hoop kunnen opsteken”. (…) Wij kunnen prima dineren met mensen die zeer van ons verschillen, maar de meeste mensen hongeren naar macht, zij willen tafelgesprekken monopoliseren, hun wet aan anderen opleggen, oftewel de onzekerheid bestrijden. Je zou dus kunnen zeggen: vrijheid begint met beteugeling en relativering van de eigen honger naar macht.’

Najaar 2017

Ben je benieuwd naar de boeken die dit najaar bij Uitgeverij Nieuwezijds verschijnen? Onze prospectus najaar 2017 staat nu online! Met nieuwe boeken van onder anderen Michael Mosley, JoAnne Pedro-Carroll en Esther de Wolf & Christiaan van Woerden.

Of bekijk de folder met onze kinderboeken. Dit najaar verschijnen nieuwe boeken van Andrea Beaty en David Roberts (vertaald door Edward van de Vendel),Roza Rozeur, ingenieur en Ines Duits,Hackers met hoedjes.

En op de tien jongeren heeft een persoonlijkheidsstoornis. Door hun gevoelens, gedachten en gedrag lopen zij in allerlei situaties vast: thuis, op school en in de omgang met anderen. Omdat hun problemen vaak lijken te passen bij normaal pubergedrag, is het herkennen ervan lastig.


Aan de hand van verhalen van jongeren en ouders en op basis van wetenschappelijke bevindingen geeft Noor Tromp in Geen gewone puberantwoord op vragen als:
Hoe herken ik persoonlijkheidsproblemen?
Hoe heeft mijn kind deze problemen ontwikkeld?
Wat kunnen we eraan doen?

Daarnaast geeft ze ouders en behandelaren praktische tips voor het omgaan met deze pubers, en informatie over de beschikbare behandelvormen.