Uitgeverij Nieuwezijds
Uitgeverij Nieuwezijds
Home
  • Overzicht
  • Achtergronden
  • Kernsymptomen
  • Heeft mijn kind autisme?
  • Behandeling
  • Tests
  • Links
  • Contact
Nieuwezijds op Twitter Nieuwezijds op Facebook nieuwsbrief

Autistisch spectrum : Kernsymptomen

Er is bij ASS sprake van een atypische ontwikkeling op drie gebieden:
 
  • sociale interactie
  • communicatie
  • herhaling
 

Sociale interactie

Het eerste kernsymptoom van ASS heeft betrekking op wederkerige sociale interactie. Erg op jezelf zijn, gênant gedrag vertonen of onhandig zijn in sociale situaties is op zich niet voldoende. Het probleem komt vooral duidelijk naar voren bij interacties met gelijken. In het geval van jonge kinderen zijn dat andere kinderen, en niet volwassenen. Die zijn immers graag bereid ongemakkelijke sociale situaties weg te poetsen. Een duidelijk teken van afwezigheid van wederkerige sociale interactie, is wanneer de neiging ontbreekt om met andere kinderen om te gaan.

 
Specifieke gedragskenmerken op dit gebied zijn: 
- Extreem gebrek aan belangstelling voor andere mensen 

- Atypisch oogcontact: de persoon maakt nauwelijks oogcontact of staart anderen juist te

  lang aan en maakt inbreuk op hun persoonlijke ruimte

- Gebrek aan wederkerigheid (niet om de beurt praten, geen dialoog, alleen een monoloog)
- Liever alleen zijn
- Moeite om in te schatten wat anderen voelen of denken
- Niet goed weten hoe te reageren op het gedrag van anderen

- Moeite met het aflezen van de emoties van anderen uit hun gezichtsuitdrukking, stem of

  houding

- Moeilijk kunnen accepteren dat er verschillende manieren zijn om ergens tegenaan te kijken

  en niet slechts één juiste manier

(*Kenmerkender voor klassiek autisme dan voor het Asperger-syndroom.)

 

 

Communicatie

Het tweede kernsymptoom, dat met het eerste samenhangt, betreft communicatie. In essentie hangt het vermogen tot communicatie af van de erkenning dat er een boodschap wordt overgebracht. Voorwaarde is dat de ene persoon wenst te communiceren en de ander de boodschap wenst te ontvangen. Die communicatie hoeft niet per se de vorm te hebben van gesproken woorden, het kan ook om gebaren of gezichtsuitdrukkingen gaan. Zonder de signalen die met het zenden en ontvangen van een boodschap gepaard gaan, is er geen sprake van werkelijke communicatie.

 
Specifieke gedragskenmerken op dit gebied zijn:
- Echolalie (het napraten van woorden of zinnen*)

- Neologismen (het gebruik van zelfverzonnen woorden in plaats van gebruikelijke

  benamingen*)

- Letterlijk opvatten van taal
- Taalachterstand in verschillende gradaties*
- Taalgebruik dat niet past binnen de sociale context (afwijkingen in pragmatisch taalgebruik)

(*Kenmerkender voor klassiek autisme dan voor het Asperger-syndroom.)

 

naar boven

 

Herhaling

Het derde kernsymptoom heeft betrekking op herhalend gedrag en beperkte interesses. Wat is er precies zo autistisch aan dit soort verschijnselen die de meeste ouders van jonge kinderen niet geheel onbekend voorkomen? Wat typerend is voor autisme, is dat zulke herhalingen zover kunnen gaan en dat die interesses iets obsessiefs krijgen. Zulk herhalend gedrag kan ook worden opgevat als een extreme koppigheid. Er is in feite sprake van een sterk verzet tegen verandering en een grote weerzin tegen nieuwe dingen. Elke dag weer precies hetzelfde doen – naar dezelfde video kijken, precies hetzelfde eten – dat is het soort extreme gedragspatroon dat bij autistische kinderen wordt aangetroffen. Bij autistische volwassenen valt dit gedrag niet zo duidelijk op, omdat zij inmiddels vaak een groter repertoire aan gedragspatronen hebben aangeleerd.

 
 Specifieke gedragskenmerken op dit gebied zijn:
- Fladderen met de handen*
- Draaien met het lichaam*

- Obsessieve interesses (bijvoorbeeld alles aanraken, stenen verzamelen, lieveheersbeestjes

  verzamelen, informatie over een beperkt onderwerp verzamelen, enzovoort)

- Dingen op een rijtje zetten

- Draaien aan de wieltjes van een speelgoedauto en gehypnotiseerd raken door draaiende

  voorwerpen (zoals een wasmachine, ventilator, molenwieken)

- Sterk herhalend gedrag
- Ernstige woede-uitbarstingen bij verandering
- Splintervaardigheden of eilandjes van intelligentie
- Ongewoon geheugen
- Behoefte om alles hetzelfde te houden

(*Kenmerkender voor klassiek autisme dan voor het Asperger-syndroom.)

 

Daarnaast zijn er kenmerken die niet duidelijk binnen de kernsymptomen vallen:

- Op bepaalde vlakken een benedengemiddeld IQ of een verstandelijke beperking*

- Verhoogde kans op epilepsie*

- Zelfverwonding*

- Overgevoeligheid voor bepaalde geluiden, stoffen op de huid, smaken, geuren en

  temperaturen

(*Kenmerkender voor klassiek autisme dan voor het Asperger-syndroom.)

 

Deze informatie is afkomstig uit het boek Autisme en Aspergersyndroom van Simon Baron-Cohen.

 

naar boven

De patroonzoekersDe patroonzoekers

Het autistische breinHet autistische brein

Gedrag in uitvoeringGedrag in uitvoering

Hulpgids Asperger-syndroomHulpgids Asperger-syndroom

Pubergids autismePubergids autisme

Als je partner Asperger-syndroom heeftAls je partner Asperger-syndroom heeft

Werken aan je Asperger-relatieWerken aan je Asperger-relatie

Nul empathieNul empathie

Mafkezen en het Asperger-syndroomMafkezen en het Asperger-syndroom

Een Asperger-relatieEen Asperger-relatie

Asperger-syndroom en seksualiteitAsperger-syndroom en seksualiteit

© 2019 Uitgeverij Nieuwezijds :: Contact :: Terms of use :: Top