Uitgeverij Nieuwezijds
Uitgeverij Nieuwezijds
Home Verwacht Auteurs Nieuws Themasites Downloads Catalogi Over Nieuwezijds
  • Psychische gezondheid
      Autistisch spectrum Gedrag & Ontwikkeling Psychiatrie Schematherapie Voor professionals Zelfhulp
  • Psychologie
  • Mindfulness
  • Opvoeding & Onderwijs
  • Gezondheid
  • Wetenschap
  • Kinder- en jeugdboeken
  • Cultuur
  • Filosofie
  • Werk
Nieuwezijds op Twitter Nieuwezijds op Facebook Nieuwezijds op Instagram nieuwsbrief

Foto: Tineke van der Eems

Diana Smidts

Diana Smidts is GZ-psycholoog/neuropsycholoog en Orthopedagoog-Generalist. Zij is oprichter van De KinderPsy praktijk. Zie www.kinderpsy.nl.

 

 

Van Diana Smidts verscheen bij Uitgeverij Nieuwezijds:

Gedrag in uitvoering

Gedrag in uitvoering

Diana Smidts & Mariëtte Huizinga

Executieve functies zijn denkprocessen in de hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag in goede banen kunnen leiden. Bij kinderen zijn ze nodig voor alledaagse activiteiten, van het aankleden tot het plannen van huiswerk. Bij iedereen loopt de ontwikkeling van de executieve functies in een ander tempo en op een andere manier. Tegelijkertijd hebben we allemaal weleens last van zwakke executieve functies, bijvoorbeeld in periodes van stress, drukte en onzekerheid, of door slaapgebrek. Gedrag in uitvoering richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school. Deze tweede, geheel geactualiseerde editie van dit

Zelfsturing in de klas

Zelfsturing in de klas

Diana Smidts

Effectieve zelfsturing is nodig om het beste uit jezelf te kunnen halen, zowel op het gebied van leren als gedrag. Een kind brengt veel tijd op school door. Geen wonder dat deze omgeving van grote invloed is op de werking van de hersenen en daarmee de ontwikkeling van zelfsturing. Zelfsturing is gedrag dat mogelijk wordt gemaakt door executieve functies. Maar ook aandacht, rust en emoties spelen een rol. Hoe kun je als leerkracht de zelfsturing van je leerlingen bevorderen? Hoe zorg je ervoor dat ze weten wat ze nodig hebben als ze iets gaan doen en zelfstandig een opdracht kunnen uitwerken? En welke invloed heeft je eigen zelfsturing op het gedrag van leerlingen? Dit boek biedt verschille

 

© 2023 Uitgeverij Nieuwezijds :: Contact :: Terms of use :: Top