Gratis workshop voor leerkrachten: computational thinking met de Finse auteur en illustrator Linda Liukas!

Hoe kunnen we met kinderen in de klas over computers praten?

 

Dinsdag 19 september 2017, 15.30 – 17.30 uur
Locatie: Microsoft, Evert van de Beekstraat 354, Schiphol (routebeschrijving)
Aanmelding gesloten

Terwijl computers steeds subtieler, complexer en vooral steeds kleiner worden, begrijpen we ze steeds minder. En het gaat niet alleen meer om de computers zoals jij en ik die kennen, zoals de personal computer, de tablet of de mobiele telefoon. De huidige generatie kinderen zal de laatste zijn die zich de computer zal herinneren als een doos met brandende lampjes. Zij groeien op in een wereld waarin bijna alles een computer is: van hun teddybeer tot hun tandenborstel.

Linda Liukas is programmeur, verhalenverteller en illustrator. Ze is de oprichter van Rails Girls, een wereldwijde community die jonge vrouwen programmeren leert. Linda studeerde aan de Aalto University in Helsinki en aan Stanford University. Haar talenten heeft ze gebundeld in het boek Hello Ruby, speciaal ontwikkeld voor kinderen van vijf jaar oud. Het boek leert kinderen op een speelse wijze alles over computers, techniek en programmeren!

Dinsdag 19 september is Linda Liukas in Amsterdam. In samenwerking met FutureNL en Uitgeverij Nieuwezijds geeft ze die dag een workshop over computational thinking.

Programmeren is net als tekenen of met Lego spelen: een manier om je te uiten. Hello Ruby gaat niet over ‘leren programmeren’. Er worden geen specifieke programmeertalen in beschreven, maar het biedt wel de basis van computational thinking (op een zodanige manier over problemen denken dat computers ze kunnen oplossen). Kinderen leren hoe ze grote problemen kunnen opdelen in kleine problemen, hoe ze patronen kunnen ontdekken, stap-voor-stapplannen kunnen maken en buiten vaste kaders kunnen denken. Dus hoe moeten we met kinderen in de klas over computers praten? Wat zijn de beelden en metaforen die we gebruiken?

Remco Pijpers interviewde Linda Liukas voor Kennisnet. Hij vroeg haar hoe zij aankijkt tegen technologie, de rol van de leerling en de digitale samenleving? Lees het interview: De rol van technologie in het onderwijs volgens Linda Liukas.

Bennie Mols interviewde Linda Liukas in NRC Handelsblad over coderen en computational thinking op de basisschool: Leren denken als een computer.

  • Rubriek: Uncategorized


  • Laat een reactie achter